December 14, 2010

Vibes4YourSoul 2010 Favorite Records !


2010 is almost gone, time for me to look back to this great musical year and share with you the sounds I've been enjoying the most during these last twelve months.
From abstract beats to nu-soul, from afrobeat to spiritual-jazz, from hip-hop to electro or dubstep, here are 2010 Vibes4YourSoul favorite records! I hope you'll enjoy discovering them (if you haven't done it already!) as much as I did!

Keep your ears wide open!

A couple of podcasts/mixes focusing on this selection and more 2010 tracks will soon follow on the blog : part1 (jazz/nusoul/beats/folk) here 
           part2 (electro/house/dubstep) here

----------------------------------Albums------------------------------------------


Bonobo - Black Sands   (Ninjatune)
A delicate downtempo electro sound with discontructed beats, complex samples, heavy basslines and soulful vocal collaborations would be a quick way to describe "Black Sands", the 4th Lp of Ninjatune's mainstay Bonobo and his best one so far according to me! 
Uk singer Andreya Triana (who actually released in 2010 a very good first solo album) contributes brilliantly on three amazing songs (full review and extracts here).


"Black Sands", 4ème (et meilleur selon moi) album du pilier du label Ninjatune Bonobo est un petit bijou d'electro downtempo. Truffé de samples complexes, de rythmes décomposés, de lignes de basses pénétrantes et de vocaux soulful, l'album est une porte ouverte sur un univers musical franchement dépaysant. La participation de la prometteuse chanteuse anglaise Andreya Triana (qui a par ailleurs sorti récemment un très bon premier album solo) sur trois titres magistraux est la cerise sur un déjà appétissant gâteau.


Gold Panda - Lucky Shiner (Ghostly International)
"Lucky Shiner" is the debut album of Uk-based electronic music producer Gold Panda (aka Derwin Panda).
If sampling is an art then "Lucky Shiner" surely is a masterpiece. 
Gold Panda loves to sample. From his beloved Grandmother speaking, to birds singing or vynil crackling, the noises of his world seem to be a perpetual source of inspiration. Then comes his talent to reaarange, reorient and finally combine this surprising sounds database to create deep & warm tracks meandering from cosy downtempo shelters to groovier, "housier" outings. Nostalgic, melancholic but also awfully joyful and forward-looking! 

"Lucky Shiner" est le premier album du producteur électro britannique Gold Panda (aka Derwin Panda).
Si le sample est un art alors "Lucky Shiner" est un chef d'oeuvre du genre. Car Gold Panda aime sampler. Sa grand-mère adorée qui lui parle, les oiseaux qui chantent, les notes d'un vieux keyboard  ou un vynil craquelé, il capture le bruit du monde qui l'entoure, source inépuisable d'inspiration. Puis il retravaille, réarrange  et combine avec talent cette banque sonore souvent inattendue pour créér des morceaux empruntant des chemins downtempo chaleureux ou des sentiers "house" non balisés.
Nostalgique, mélancolique sans doute mais aussi furieusement joyeux et moderne.



Erykah Badu - New Amerykah Part Two - Return Of The Ankh (Universal Motown)
A pure Badu record that spells "N U S O U L" right.
After two experimental records, Erykah comes back to the sound of "Baduizm" or "Mama's Gun", her first two Lp's that made her famous. On a groovy atmosphere set up by a host of top-notch producers, her voice is as addictive as ever! (full review and extracts here)


Un disque 100% Badu qui rappelle à tout le monde ce que le terme "Nusoul" veut dire. 
Après deux albums expérimentaux mitigés, Erykah reprend la recette de ses deux premiers disques essentiels, "Baduizm" et "Mama's Gun". Sur un cadre musical furieusement groovy orchestré par une pléiade de producteurs renommés, elle pose avec beaucoup de maturité ses vocaux délicieusement entêtants (full review et extraits ici).


The Souljazz Orchestra - Rising Sun  (Strut)
4th album of Ottawa-based afrobeat combo The Souljazz Orchestra, "Rising Sun" is the story of a succesful meeting between afrobeat and spiritual jazz which is musical scene in full renaissance (think Build an Ark, Miguel Atwood-Ferguson, Nick Rosen among others). 
The variety of instruments used, the quality of the production, its creativity and coherence certainly make of "Rising Sun" the orchestra's most accomplished production so far (full review and extracts here, review and videos of their Paris how this year here)

4ème album du groupe canadien originaire d'Ottawa, The Souljazz Orchestra, "Rising Sun" est l'histoire d'une rencontre réussie entre Afrobeat et Spiritual Jazz, sous-genre musical en pleine renaissance (en témoignent les productions récentes de groupes ou lusiciens comme Build an Ark, Miguel Atwood-Ferguson, Nick Rosen entre autres). 
La richesse et la variété des instruments présents, la qualité de la production ainsi que la cohérence et la créativité de l'ensemble font de ce disque le plus abouti à ce jour du collectif d'Ottawa (full review et extraits ici, review et vidéos de leur explosif concert parisien de 2010 au Cabaret Sauvage ici).


José James - Blackmagic (Brownswood)
Flying Lotus, Dj Mitsu, Moodyman, the lists of the producers having contributed to "Blackmagic" is impressive. If the record is not as perfect as his already legendary first nu-jazz Lp, "The Dreamer", it explores new musical directions (beats/nusoul) with an undeniable success. Jose confirms he is one of the greatest voice of our time (full album review and extract here).
Let's also mention his beautiful jazz covers album "For All We Know" with Belgian pianist Jef Neve released on Verve as well as the couple of brilliant live shows I've been attending to this year (here and here).


Flying Lotus, Dj Mitsu, Moodyman, la liste des producteurs ayant contribué à l'écriture de "Blackmagic" fait saliver. Si le second album de José James n'est pas aussi parfait que son (déjà) légendaire premier opus nu-jazz "The Dreamer", il explore néanmoins de nouveaux territoires musicaux (beats/nusoul) avec un succès incontestable. José confirme une fois encore qu'il possède l'une des plus belles voix de sa génération.
Mentionnons aussi "For All We Know", le très bon disque de covers jazz sorti sur le label Verve avec la complicité du pianiste belge Jef Neve. Enfin vous trouverez ici et ici les reviews des deux excellents concerts auxquels j'ai assisté cette année.



Mount Kimbie - Crooks And Lovers  (Hotflush)
After two stunning Ep's in 2009, Mount Kimbie (aka Dominic Kamper & Kai Campos) finally released in 2010 their first real album titled "Crooks And Lovers".  
Is it ambient, is it dubstep, is it downtempo? it's first and foremost another masterpiece of avant-garde electronic music coming from the Uk deep dubstep world. From hypnotizing slo-motion tracks to more club-suggestive beats, the duo will have you experience different states of mind in only 35 minutes of musical explosion.A demanding but exotic trip for those ready to give it a try! (full review and extracts here)


Après deux premiers maxis remarqués en 2009, Mount Kimbie ( (aka Dominic Kamper & Kai Campos) ont enfin sorti leur premier album "Crooks And Lovers" cette année. Le format est plutôt court (35mn) mais l'expérience n'en est pas moins intense. Est-ce un disque downtempo? dubstep? voir ambient? c'est avant-tout un remarquable ovni musical tout droit issu de l'excitante galaxie electro/dubstep anglaise. Exigeant mais terriblement excitant pour quiconque s'y laisse prendre! (full review et extraits ici.)


Broken Social Scene - Forgiveness Rock Record (Arts & Crafts)
Set-up in 1998 around Brendan Canning and Kevin Drew, Broken Social Scene has been one of the leading figure of the "post-rock" scene ever since. 
4th LP of the canadian crew, "Forgiveness Rock Record" is a bit more "indie-rock" in nature than their earlier productions but their unique melancolic soulful ambient sound signature is never far way and allows for a fair share of emotions (full review here, Nov 2010 London and Paris concerts review here).


Créé en 1998 autour de Brendan Canning et Kevin Drew, Broken Social Scene s'est rapidement imposé comme une référence incontournable de l'univers "post-rock". 
4ème album des canadiens, "Forgiveness Rock Record" est un peu plus "indie-rock" que leurs productions précédentes mais conserve cette inimitable signature soulful qui associe brillamment claviers, cuivres et multiples effets sonores à leur line-up flamboyant de guitares.
(full review ici, review des concerts de Nov2010 à Londres et Paris ici)





Baths - Cerulean  (Anticon Records)
In the footsteps of Flying Lotus (who also released a great album in 2010, "Cosmogramma"), the US west coast currently seems bubbling with gifted young abstract beats/chillwave producers.
Baths (aka Will Wiesenfeld) is one of them and his first LP, "Cerulean", is mind-blowing.
A mixture of sweet pop vocals, lush and colorful sound effects, deep atmospheric beats and beautiful acoustic melodies, "Cerulean" is packed with fresh colours and vibrations (full review and extracts here).




Dans le sillage de Flying Lotus (auteur pour sa part en 2010 d'un très bon troisième album "Cosmogramma"), la côte ouest américaine regorge de jeunes producteurs talentueux élevant en ce moment le genre "abstract beats/chillwave" au rang de phénomène musical à part entière. 
Baths (aka Will Wiesenfeldest l'un de ceux-là. Son premier album "Cerulean" est un délicat assemblage de vocaux filtrés délicieusemenent pop, d'un kaléidoscope de sons et samples originaux, de beats atmosphériques et de mélodies entêtantes. Une sucrerie raffinée à laquelle on né résiste pas longtemps (full review et extraits ici).




Toro Y Moi - Causers Of This (Carpark Records)
Let's go on with more chillwave/abstract beats. 
"Causers Of This" is the debut album from North-Carolina-based Toro Y Moi (aka Chaz Bundick). Bringing back to our minds late 90's/early2000's jazzy hip-hop and french house sounds while adding an exquisite pop touch, this warm and cosy album is an invitation to relax and wonder. Nostalgia, which seems like a recurrent theme in this 2010 musical selection, may be described as "the sweetest pain" which also is the title of a timeless soul song by Dexter Wansel. Guess what, it is sampled and looped in one of the best track of this album, "Fax Shadow". Is this a coincidence?



Restons dans l'univers "abstract beats/chillwave" avec un autre premier album, "Causers Of This", par Toro Y Moi (aka Chaz Bundick). 
La nostalgie semble un thème récurrent dans notre sélection musicale 2010, cet album en regorge et c'est ce qui le rend si indispensable. Ramenant à la surface des sonorités jazzy hip-hop et french house late 90's/early 00's tout en y rajoutant une subtile touche pop ce disque intime et chaleureux est une invitation au cocooning et à la rêverie. 




Nick Rosen - Into The Sky (Porter Records)
A 25-year-old brilliant jazz and classical bassist, Nick Rosen seems to have always been surrounded by positive musical vibrations in his homestate of California. 
Already part (among other collaborations) of the spiritual jazz ensemble Build An Ark, he chose one of their most talented architect, Miguel Atwood-Ferguson, to help him out co-writing and co-producing his first solo album "Into The Sky". 
Listening to this LP, where spiritual jazz carries a charming folk accent, will have you take a deep breath of sweetness and humanity. Magical!
Below extract of "rainfall" :



Brilliant bassiste jazz et classique âgé de seulement 25 ans, Nick Rosen semble avoir toujours été entouré d'ondes musicales positives dans sa Californie natale. Membre (entre autres collaborations) de l'incontournable collectif spiritual jazz Build An Ark, c'est à un de ses architectes les plus talentueux, Miguel Atwood-Ferguson, qu'il a confié la tâche de l'aider dans l'écriture et la production de son premeir album solo "Into The Sky". 
Ecouter ce disque où le "spiritual jazz" a de charmants accents folk, c'est prendre une grande bouffée d'humanité et de douceur. Tout simplement magique!




The Roots - How I Got Over  (Def Jam)
Ninth album of the (already) legendary band The Roots, "How I Got Over" is Hip-Hop as I love it most. Namely with an outstanding soulful & groovy musical frame (courtesy of Questlove) and an insightful lyrical flow (courtesy of Black Thought). 
Several high-profile guests (such as Phonte or John Legend) add to the thrill of this outstanding record.
In the 2010 Roots galaxy let's also mention "Wake Up", the cool soul classics covers album released with John Legend.

9ème album des (déjà) légendaires The Roots, "How I Got Over" représente parfaitement le Hip-Hop que j'aime. Celui qui associe un cadre musical à la fois soulful et groovy (oeuvre ici du génial Questlove) à un flow de lyrics de qualité (pour la plupart signés Black Thought pour cet album). 
Les nombreux guests de renom comme John Legend ou Phonte passent presque inaperçus tant le groupe semble au sommet de son art.
Dans la famille "Roots 2010" n'hésitez pas à demander aussi la carte "Wake Up!", très bon album de reprises de classiques soul en collaboration avec John Legend.



--------------------------------EP's / Maxis----------------------------------

James Blake 
The Bells Sketch Ep (Hessle audio) - Cmyk Ep (R&S records) - Limit To Your Love Ep (Atlas recordings) 
James Blake has been really busy in 2010 as the young british producer released no less than 5 Ep's quite diverse in styles but all really accomplished. I picked 3 of them that represent the amazing range of sounds James is able to nurture.
From the slow experimental downtempo beats of "The Bells Sketch" to the discontructed funky downstep rythms of "Cmyk" to the beautiful folk cover of Feist's song "Limit To Your Love" you'll quickly understand that this man's talent is too large to fit in a single musical category!


L'année 2010 a été bien remplie pour le jeune producteur anglais James Blake qui a sorti pas moins de 5 maxis dans des styles assez différents mais tous d'une grande qualité. J'en ai sélectionné 3 qui représentent à merveille l'étonnante variété de sonorités qui sortent de l'esprit fertile du jeune homme.
Des beats downtempo expérimentaux de "The Bells Sketch" aux rythmes dubstep de "Cmyk" à la superbe reprise folk de la chanson de Feist "Limit To Your Love" vous comprendrez rapidement que son talent est trop large pour rentrer dans une seule catégorie musicale!

Ramadanman - Ramadanman Ep  (Hessle Audio)
Pearson Sound - Down With You / Higher Ep  (Darkestral Galaxicos)
Under his Ramadanman or Pearson Sound projects, Mark Kennedy is one of the most innovative artists of the lively uk dubstep scene.
His Ramadanman Ep and "Down With You/Higher" Ep are great digests of the multiple outcomes offered by current experimental dubstep productions. Deep bass lines, puzzling rythms and samples, as powerful on your ipod than on a dark dancefloor, this is the new frontier of electronic music, fascinating really.




Sous la casquette de "Ramadanman" ou celle de "Pearson Sound",  Mark Kennedy s'est imposé en à peine trois ans comme l'un des artistes les plus innovants de l'exceptionnelle scène dubstep Uk.
Ses deux maxis "Ramadanman" Ep et "Down For You/Higher" Ep sont un condensé parfait des multiples chemins empruntés par un univers musical en pleine effervescence. 
Basses enveloppantes, rythmiques syncopées et samples déroutants, bienvenue sur le nouveau continent de la musique électronique!




Joy Orbison 
The Shrew Would Have Cushioned The Blow' Ep  (Aus Music)
BB / Ladywell Ep  (Doldrums)
After two 2009 innovative Ep's that quickly put him on the frontpage of most dubstep & electronic music fans' agenda, Joy Orbison (aka Peter O'Grady) more than met everyone's high expectations in 2010 with another couple of brilliant releases.
"The shrew would have cushioned the blow'" is probably my favorite track of the year, a deep dubstep jewel where almost orgasmic vocals samples add an explosive note to a fantastic combination of warm synths layers. 
"BB/Ladywell" is Orbison's first foray into the house world. The result is a stunning mixture of a powerful house tech/house tune that should wake anyone up and a mesmerizing deep house track (full review and extracts here).



Après deux premiers maxis renversants parus en 2009 le nom de Joy Orbison (aka Peter O'Grady) s'est vite retrouvé sur la première page de l'agenda de nombreux fans d'electro/dubstep. Il a plus que comblé les attentes qu'il a suscité en sortant en 2010 deux nouveaux maxis époustouflants.
"The shrew would have cushioned the blow'" est peut-être mon morceau préféré de l'année, une perle de deep dubstep ou des samples vocaux jouissifs ajoutent une note explosive à un ensemble de nappes de synthé toutes plus chaleureuses les unes que les autres. 
"BB/Ladywell" est la première incursion d'Orbison sur la scène house. Le résultat est là encore réjouissant avec un titre tech/house surpuissant et un second morceau remarquable plus orienté deep house (full review et extraits ici).


I could (should?) also have mentionned / J'aurais pu (du?) aussi mentionner :
"Good Things" from Aloe Blacc (soul/funk)
"Cosmogramma" from Flying Lotus (abstract beats)
"Change Situations" from Grooveman Spot (hip-hop/slo-mo house)
"North" from Darkstar (electro/dubstep)
"Triangulation" from Scuba (electro/dubstep)
"I'm New Here" by Gil Scott-Heron (blues/soul/Gil!)
"Samba Carioca" by Vinicius Cantuaria (bossa-nova)

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