May 15, 2011

V4YS Album Review - Owiny Sigoma Band - Owiny Sigoma Band LP (Brownswood Recordings)

Following the explosive new album of Seun Kuti, here comes a second 2011 afro-storm with the eponymous first album of Owiny Sigoma Band !

Over the years african music fans have been used to enjoy productions from the western part of the continent (Nigeria, Ghana, Benin, Mali, Senegal... ) but oddly enough sounds from eastern Africa have generally remained more confidential. With this first production half-kenyan collective Owiny Sigoma Band nevertheless proves that oriental Africa also probably abounds with musical treasures.
Revealed and produced by Gilles Peterson on his brilliant Brownswood Recordings label, the group is actually half east-african and half-european.
On one side stands London-based Jesse Hackett known for his participation in Gorillaz as well as his interesting Elmore Judd soul/beats project, on the other a group of Nairobi-based musicians led by Joseph Nyanmungu and his traditional 8-stringed lyre. Add to that the presence on a couple of tracks of Damon Albarn, whose love for afrobeat is well-known (think of his previous collaborations with Fela's legendary drummer Tony Allen) and you get a very original kind of afro-disco sound.
The omnipresence of the Nyatiti lyre (an essential instrument in traditional Kenyan music) gives to this album a delightfully exotic touch, but it is his brilliant association with infectious percussions and house-like beats & basslines that results in Owiny Sigoma's really fresh sound. Tracks like "Wires", "Margaret Okudo", "Doyoi  Nyajo Nam" or "Nabed Nade Ei Piny Ka - Rework" sound like no other previous productions and should not leave many listeners stand still.
But there is more! This LP is also home of a few remarkable afro-folk ballads ("Here On The Line", "Gone Thum Mana Gi Nyadhi"...), truly out-of-time moments lost somewhere between London....and Nairobi !

Below a few extracts from Brownswood records soundcloud page :



Après l'excellent second album de Seun Kuti, voici le second ouragan afro de 2011 avec la sortie du premier album éponyme d'Owiny Sigoma Band.
Si les fans de musique afro sont habitués à collectionner les perles ouest-africaines depuis de nombreuses années (Nigéria, Ghana, Bénin, Mali, Sénégal...), les productions issues de la partie orientale du continent sont étonnamment plus rares et confidentielles, du moins pour nos oreilles occidentales. Le collectif Owiny Sigoma Band, originaire pour partie du Kenya, est pourtant la preuve que l'Afrique de l'est regorge elle aussi de trésors sonores. 
Produit par Gilles Peterson sur son excellent label Brownswood Recordings, le groupe est en fait moitié Kenyan/moitié Anglais. D'un côté on trouve Jesse Hackett connu pour son appartenance à Gorillaz mais aussi son intéressant projet soul/beats Elmore Judd, de l'autre plusieurs musiciens Kenyans emmenés par Joseph Nyanmungu et sa lyre traditionnelle à 8 cordes. Rajoutez la participation sur deux titres du plus célèbre des gorilles, Damon Albarn (dont l'amour pour l'afrobeat et la world-music n'est plus à démontrer depuis ses collaborations avec le batteur de Fela, Tony Allen), et vous obtenez un étonnant cocktail afro-disco qui ne devrait pas laisser grand monde de marbre.
L'omniprésence de la lyre Nyatiti (un des instruments incontournable de la musique Kenyanne) apporte à l'album beaucoup d'exotisme mais c'est surtout son association avec des lignes de basses et de batteries presque "house" qui donne toute son originalité au disque. Des titres comme "Wires", "Margaret Okudo", "Doyoi  Nyajo Nam" ou "Nabed Nade Ei Piny Ka - Rework" sont réellement novateurs et d'une efficacité redoutable quel que soit le dance floor! 
Mais ce n'est pas tout! Le disque contient aussi plusieurs ballades afro-folks ("Here On The Line", "Gone Thum Mana Gi Nyadhi"...) qui sont autant de délicieux moments hors du temps, perdus quelque part entre Londres et Nairobi...
Ci-dessus quelques extraits en streaming gràce à la page Soundcloud de Brownswood Recordings.


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