August 7, 2011

V4YS Album Review - SBTRKT - SBTRKT (Young Turks Records)

SBTRKT started to make an (unprononceable) acronym for himself in 2010 with several interesting EP's ("2020", "Break Off/Evening Glow"...) oscillating between deep dubstep and innovative bass music. He is now back on the great independant label Young Turks with his first LP self-titled "SBTRKT" which so far is my  favorite new release this summer.

If his previous productions were mostly pieces of instrumental electronic music, the big evolution with this record is the omnipresence of vocals provided by several guest singers like Sampha (who contributes on several tracks) or Yukimi Nagano from Little Dragon, .
Adding a touch of pop to dubstep-influenced beats immediately rings several bells, the louder of them belonging to James Blake who probably is the leading artist in that space. These two definitely share a common playground, but this first SBTRKT album puts more emphasis on melodies than Blake's more demanding "deconstructed" works. Simply said, SBTRKT goes slightly more mainstream but this is in no way pejorative as delicate songs like "Hold On", "Trials Of The Past", "Never Never" or "Pharoahs" all are sweet entry points to a delighfully chaotic musical space. So if you're not necessarily into electro-pop or deep dubstep this record may be a good chance to get on board!

Below streaming of "Pharoahs" and "Hold On" :





L'imprononçable acronyme SBTRKT est  devenu familier pour de nombreux fans d'electro courant 2010 avec la sortie de plusieurs maxis (notamment ("2020" et "Break Off/Evening Glow") qui faisaient la part belle à un deep dubstep raffiné, symbole d'une "bass music" Uk en plein essor et dont je ne cesse de vanter les mérites sur le blog. 
Le jeune producteur anglais revient avec un premier album, simplement titré "SBTRKT", qui sort sur l'excellent label indépendant Young Turks. C'est sans aucun doute mon coup de coeur de l'été.
Si ses premières productions étaient principalement des instrumentaux electros, ce disque marque une nette évolution puisque les vocaux distillés par plusieurs guests comme le chanteur anglais Sampha, (qui pose sa voix soulful sur plusieurs titres), ou la chanteuse japonaise  Yukimi Nagano du groupe Little Dragon, y sont omniprésents.
Mélanger des influences pops à des rythmiques two-step/dubstep n'est pas une révolution. Le nom de James Blake vient par exemple immédiatement à l'esprit lorsqu'on évoque ce type de sonorités. Néanmoins si l'album
de SBTRKT appartient au même univers il met beaucoup plus l'accent sur l'aspect mélodique des morceaux. Il est donc sans doute plus accessible (attention pas de méprise, je ne veux en aucun cas dire "commercial") que les productions destructurées assez éxigeantes de Blake. Ainsi des titres harmonieux comme  "Hold On", "Trials Of The Past", "Never Never" ou "Pharoahs" me semblent de bons points d'entrée pour quiconque est peu familier de ce courant musical.
Ci-dessus des extraits streaming de "Pharoahs" et "Hold On".


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