September 14, 2013

V4YS Concert Review - Gregory Porter - Jazz à la Villette Festival - 110913

Gregory Porter, Paris, 110913 - Photo Vincent B.

Busy week for Gregory Porter. At the same time he was releasing his highly anticipated third album Liquid Spirit on Blue Note, he was in for a couple of gigs at the Jazz à la Villette festival.

Yosuke Sato, Paris, 110913 - Photo Vincent B.
Focusing on his "soul side", this set at the Cabaret Sauvage gave him the opportunity to demonstrate why he's quickly become one of the most fascinating jazz/soul singer around. 
Alternating between the most energetic tracks from his repertoire, including his new LP, (1960 What!, On My Way To Harlem, Free...) and his "romantic" soul songs (Be Good, No Love Dying, Real Good Hands...) he gave a wonderful snapshot of what genuine old-school Soul music is all about. Marvin, Bill or Donny style !



Emanuel Harrold, Paris, 110913 - Photo Vincent B.
His immense singing talent has us easily forget another key ingredient of his success : the quality of his quartet (Chip Crawford on piano, Yosuke Sato on sax, Aaron James on bass and Emanuel Harrold on drums)
Gregory's gigs are an opportunity to give each of these world-class musicians a fair share of credit. On stage, he's nicely sharing the spotlights, and everyone gets ample room to deliver stunning solos. My personal favorite that night was Chip Crawford, whose flamboyant style made me think of Japanese piano whizz-girl Hiromi.
Chip Crawford, Paris, 110913 - Photo Vincent B.













Find below a little video extract, Real Good Hands :

Thanks to Vincent B. for his beautiful photos.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Semaine chargée pour Gregory Porter. Au moment où il sort son troisième album, Liquid Spirit, disque très attendu sur le label Blue Note, il était à l'affiche de deux dates du festival Jazz à la Villette.
Pour ce set au Cabaret Sauvage c'est sa face soul qui était à l'honneur. En l'espace d'une heure et demie il a pu démontrer pourquoi il est devenu aussi rapidement l'une des chanteurs jazz/soul les plus fascinants du moment.
Une sélection de ses titres les plus énergiques (1960 What!On My Way To HarlemFree...) et de ses balades souls les plus "romantiques" (Be GoodNo Love DyingReal Good Hands...), lui a permis d'offrir une revue impeccable d'une Soul authentique, qui rappelle les plus belles heures de Marvin, Bill ou Donny... On a par la même occasion pu découvrir plusieurs morceaux de son nouveau disque, véritable chronique d'un nouveau succès annoncé.
Son immense talent de chanteur nous fait souvent oublier l'un des ingrédients majeurs de son succès : la qualité de son quartet (Chip Crawford au piano, Yosuke Sato au sax, Aaron James à la basse et Emanuel Harrold à la batterie). Ses concerts sont l'occasion de réparer cette erreur. Il y laisse en effet beaucoup de lumière à ces musiciens de classe mondiale, qui disposent de toute la place pour s'exprimer, notamment via de nombreux solos ravageurs. A ce petit jeu, le pianiste Chip Crawford eut ma préférence, évoquant par son style flamboyant les shows époustouflants de la jeune prodige japonaise Hiromi.

Ci-dessus petit extrait vidéo, Real Good Hands.


No comments:

Post a Comment